onsdag, mars 08, 2006

Halve himmelen er vår!

I dag er det den internasjonale kvinnedagen, stiftet av Clara Zetkin den 8. mars 1910 (så om bare 4 år har den 100-bursda). Siv Jensen mener vi ikke trenger noen kvinnedag fordi vi i dagens Norge er likestilt. Jeg har da bare noen ting jeg lurer på:

  • Hvis vi er likestilt, hvorfor kan jeg ikke gå hjem alene når det er mørkt uten at jeg skal være redd for at noen skal voldta meg?
  • Hvorfor er det over 80% menn i norske styrer?
  • Hvorfor dreper menn fremdeles konene sine når de truer med skilsmisse?
  • Hvorfor tjener kvinner i snitt 20% mindre enn menn?
  • Hvorfor er typiske kvinnejobber de jobbene med størst andel deltidsansatte?
  • Hvorfor er ikke skiftarbeid og turnusarbeid likestilt?
Og dette er bare i Norge, resten av verden tør jeg ikke tenke på.

1 kommentar:

submorten sa...

Halla Siv Bente! Kult å se deg på bloggen! Sees på Sub!