onsdag, oktober 04, 2006

Været

Enhver blogg bør ha en post om været og her kommer min

Etter en vinter i Oslo med mye snø og kulde er det helt klart at byene ikke er bygget for snø. Trist men sant. Og etter at jeg prøvde å ta trikken fra høgskolen og til stortorget i går begynner jeg å lure på om byen i det hele tatt er bygget for nedbør.

Det høljet ned og jeg skulle så absolutt ha kjøpt skruer til en oppgave, etter å ha stirret på vannet som randt ned fra himmelen uten å se ut som det hadde tenkt å stoppe dristet jeg meg forsiktig ut. Heldigvis hadde skyene for tømt en god del av sitt vann allerede og det holdt nå opp å regne, jeg husket med gru tilbake på lørdagen da jeg ble dassvåt fra en fem minutters tur fra trikken og hjem og ville ikke risikere dettte. Jeg satt derfor turen mot Holbergs plass og trikkestoppet der. Desverre kom jeg ikke så langt. Pilestredet hadde næmlig blitt en liten elv og dermed umulig å krysse uten støvler.
Jeg var sliten av å ha vært på skolen så lenge og begynte heller å gå hjemover, men da jeg kom til Welhavens gate ville jeg gi trikken et nytt forsøk. Jeg kom halveis ned til Holbergsplass før det ble full stopp pga vann på Tullinløkka.
Det hadde sluttet å regne og jeg vaar nysgjerrig på hvor lite vann som egentlig skulle til for å stoppe en trikk og gikk derfor videre nedover.
Det var ikke lite vann på Tullinløkka, men nok til å lære førsteklassinger til å svømme (det kan godt hende det var dette Arbeiderpartiet mente når de sa at Vi skal fulle opp). Og trikens stod i lange køer og bare ventet, mens bilene fant andre veier evt en drosje som kjørte oppå fortøvet.

Moralen er:

  • Klimaendringer er et problem i rike Norge og ikke bare på fattige Stillhavsøyer som synker i havet.
  • Vi har ikke råd til å bygge gasskraftanlegg uten CO2 rensning
  • Oslo har ikke råd til mer privatbilisme og bør derfor forby biler innenfor ring 3.

1 kommentar:

Anonym sa...

hei snuppa!

står til? jeg som skulle invitere deg ned for å se på tv her en kveld, og så gjorde jeg det ikke likevel. nå som jeg publiserer det offentlig, kanskje det fører til mer press sånn at jeg gjør det snart :) kanskej vi skal ha kirkekaffe en dag? kveldsmat med naboer eller lignende. hm..

ha det godt!
ane